top of page

안치환 - Ahn Chi-Hwan


안치환 - 노래모음 / Collection (1990-1991 오리지널 마스터테입 레코딩)

[ 2CD ]안치환 노래 | 뮤직리서치 | 2008년 07월 03일

CD 1 - 첫 번째 노래모음 / First Song Collection

01 저 창살에 햇살이 / Sunlight in that window

02 그 곳으로 / To that place

03 행복은 성적순이 아니잖아요 / Happiness does not have grades.

04 백두여! 한라까지, 한라여! 백두까지 / Over two hundred! Halla, Halla! To Baekdu

05 그렇지요? / Is that right?

06 조그만 공간 / Small Space

07 내가 그린 그림 / A picture I drew

08 그 옛날 우리처럼 / Like our old days

09 떠남이 아름다운 사람들이여 / Leaving Beautiful People

10 솔아! 푸르른 솔아 / Sol! Green Solah

Tracks with * I consider essential listens or classics from a western point of view of listening, as tracks to check out for sure because they seem to stand out as such. This makes them also very suitable for western radio show airplay. Here there are none. Tracks that are only underlined can be considered fine tracks you might better check out as well, but I am not sure how essential they really are.

"Is that Right" is a filmic track which leans elements of Korean folk into a dramatic setting provoking a larger space and event.

CD 2 - 노래 한마당 / A Song

01아무일 없었다는 듯 / Nothing seems to have happened

02노동자의 길 / Worker's path

03철의 노동자 / Workers of Iron

04지리산, 너 지리산이여! / Jirisan, you Jirisan!

05잠들지 않는 남도/ Namdo that never sleeps

06마른 잎 다시 살아나 / Resurrecting Dry Leaves

07늘 푸른 생명처럼 / Like a blue life

08내 가는 이길 험난하여도 / Even when it's hard to beat me

09솔아! 푸르른 솔아! / Sol Ah! Green Sol!

10언제나 언제까지나 / Always forever

11백두여! 한라까지, 한라여! 백두까지 / Eleven hundred! Halla, Halla! To Baekdu

12우리의 손으로 / With our hands

13광야에서 / In the Wilderness (Bonus Track)

I recognise a couple of qualities that could have made Ahn Chi Hwan’s music more interesting for to musicenthusiasts from abroad, but at the same time the music suffers a bit too much from elements that spoil it.

Perhaps even the songwriters got used to the common mainstream mellow melodies, that they adapted this, in the end the difference between a real and moulded emotion becomes small, melodramatic tensions come across and arranging music becomes not a matter of creativity, but of filling up the air with sounds.

The use of the new type of keyboards with the cheap sound of not too attractive monotone chords doesn’t improve this. And even though you can hear a touch of fuzz guitar, it’s not getting better.


You can hear already the difference in the tenth track when only acoustic guitars are used how much better this foundation is.

On several tracks, Ahn Chi Hwan tries something different, working with a male and female choir, with arranged vocal tensions by them. But even there, there is a tendency to marching rhythm associations, and the type of musical arrangements, more than becoming an inventive rock opera, which could have become the case.


Just once something a bit more creative happens, in the vein of Kim Soo Chul, Ahn Chi Hwan adapts Korean traditional music into his songwriting (track 5). Here you can hear some traditional instruments in the backgrounds (Korean clarinets and zither), a Korean folk singing touch, it is a filmic track that can stand well against some of Kim Soo Chul or Kim Min Gi’s approach when interpreting the same traditional music. If only these choir arrangements on other tracks would have kept something more of the potential progression there could have grown a very original composer out of this, we only get small moments that really work for the foreign ears. Perhaps it is not worth it, for this alone, to trace this, the mentioned track however is really great to take out.


Remastered edition.

1990년 안치환의 데뷔앨범 “안치환 첫 번째 노래모음”과 1991년 두 번째 앨범 “안치환 노래 한마당”의 처음 녹음된 아날로그 마스터테입으로부터 전곡을 발췌한 오리지널 음원과 1994년 녹음된 “광야에서”를 수록한 2CD SET로 각각의 음반 역시 처음 발매된 LP의 디자인을 그대로 복원한 재발매 시리즈.

"An original soundtrack from the first recorded analog master tape of Ahn Chi-hwan's debut album “An Chi-hwan's first song collection” in 1990 and his second album “An Chi-hwan Song Madang” in 1991, and “In the Wild” recorded in 1994


The rerelease series that restored the design of LP which each album was released for the first time in 2CD SET, too."


민주화 운동의 한 축을 형성했던 운동권 출신 가수 중 누구보다도 가장 성공적으로 대중 음악계에 뿌리 내린 안치환의 음악 생활은 대학 시절 노래패 울림터에서 시작되었다. 이어 새벽, 노래를 찾는 사람들을 거치며 ‘마른 잎 다시 살아나’, ‘솔아 솔아 푸르른 솔아’ 등을 가명으로 발표한 그는 그의 노래를 알아주는 팬층이 저변에 확보된 뒤인 1989년 솔로의 야망을 꽃 피우기 시작했다. 그리고 성공지상주의의 화려한 불나방들과 달리 독립적인 노선과 시각으로 본격적인 투쟁의 기나긴 장정으로의 돌입을 선언한다. 소위 운동권이라 말해지는 진영의 모든 행사에 참석하며 자신의 곡이 화합과 정화의 장이 되는 것을 목격한 그는 1990년 첫 번째 솔로 앨범을 발표한다. 하지만 제작사와의 이해 관계로 첫 번째 앨범과 두 번째 앨범은 전혀 팬들의 손에 닿지도 못한다. 후에 1집과 2집의 합본으로 발매된 이 앨범에는 김남주의 시에 곡을 붙인 ‘저 창살에 햇살이’, ‘솔아! 솔아 푸르른 솔아’, ‘행복은 성적순이 아니잖아요’, ‘잠들지 않는 남도’, 정호승의 시에 곡을 붙이고 장필순과 같이 부른 ‘우리가 어느 별에서’ 등이 수록되어 후에도 기나긴 사랑을 얻는다. 그가 대중가수로 팬들의 뇌리에 각인 되는 앨범은 3집부터다. 여기서 그는 ‘소금 인형’과 ‘귀뚜라미’로 공전의 히트를 기록하고 ‘자유’와 ‘고백’에서 솟구치는 샤우트 창법의 진가를 발휘하며 서서히 음악이 가진 힘으로 사회의 부조리와 싸울 수 있다는 자신감있는 드러냈다. 그리하여 운동권이라는 울타리 속의 음악을 세상 속으로 끌어들이며 일반 서민들의 삶 속에 자신의 철학을 투영하기 시작했다. 비록 서정적인 발라드 ‘내가 만일’과 같은 곡이 메인스트림을 교란하며 그의 이름을 음악사에 새겨주었지만, 그의 진면목은 4집에서 우리의 뼈속깊이 파고든 ’너를 사랑한 이유’나 절정의 기량을 뽐낸 ’수풀을 헤치며’, ’당당하게’ 등이며 모든 것을 제쳐두더라도 공연장에서 보여준 포효하는 투사와 같은 모습은 그와 뜻을 같이하든 그렇지 않든 그를 라이브의 선두로 인정케했다. 4집으로 비평적으로 좋은 평가를 받으며 대중성뿐만 아니라 음악성으로도 인정받은 그는 1997년 프로듀서연합회 선정 가수상을 수상하며 ’90년대 댄스의 일방통행으로부터 값진 승리를 얻어낸다. 이 시점은 아직까지도 그의 음악을 신뢰하는 커다란 바탕이 되고 있으며 앞으로도 두고두고 고뇌하고 고민하던 음악의 정점이 무엇인지를 보여줄 것이다. 그는 4집의 성공에 힘을 얻어 ’80년대 대학가의 투쟁을 기억하는 < Nostalgia >를 발표한다. 시위현장보다는 뒤풀이나 둘 셋이 모여 가슴으로 부르던 노래들을 모아 놓은 이 앨범에는 ‘신개발지구’, 김지하의 ‘새’, ‘타는 목마름으로’, 신경림의 ‘햇살’, ‘민주’, 양성우의 ‘청산이 소리쳐 부르거든’과 같은 대학가의 구전 음악들을 채보 해 싣고 일관된 주제로 과거에 비해 전혀 나아지지 않은 세상의 삶과 의식을 노래했다. 그는 이 앨범에서 ‘사람이 꽃보다 아름다워’를 연이어 히트시키며 인간에 대한 사랑을 그 어느 때보다 깊은 통찰력으로 일구었다는 평을 얻었다. 그리고 대중성 있는 곡들로 사랑을 받는 것에 대한 답변으로 “나는 그대가 원하는 그 무엇일수도 있고 아닐 수도 있는 노래꾼”이라고 말하며 자신의 입장에 대한 결론을 내리기도 한다. 1999년 국악을 접목한 독특한 음악세계를 자랑하는 원일과 < 올해의 젊은 예술가상 >을 수상한 그는 이후 포크와 짙은 서정성으로 승부한 6집과 새록새록 김남주의 싯귀가 음악인의 정체성과 점점 하나가 되는 시점에 낸 < Remember >, 386세대에게 보내는 찬가 < Good Luck! > 등을 발표했지만 전작들에 비해 대중의 외면을 샀다. 하지만 이것은 그의 음악적 마인드에 대한 문제라기보다는 시시각각 변하는 대중의 기호를 제대로 포착하려하지 않은 의도때문이다. 아직까지 안치환은 정글 같은 비즈니스 계에서 살아남아 진실의 목소리를 들려줄 대안 세력으로 꼽힌다. 그리고 여전히 음악이 세상에 조그마한 진실의 뿌리가 될 수 있다고 믿게 해주는 가수이다. 물론 이러한 성과는 그의 음악을 사랑하는 모든 동조자들의 지칠 줄 모르는 메아리와 같은 반응 때문일 것이다. 2002년 발표한 라이브 앨범은 곡곡마다 그 증표들을 빼곡히 담고 있다. 그리고 가수의 생명은 라이브라는 것을 다시한번 입증한다.


"The successful musical life of Ahn Chi-hwan, who was most successful in the pop music industry, began as a singing plaque in college.


In the morning, he went on to search for the song and sang the words 'Dry Leaves Revive' and 'Sol-A-Sol-A-Sol-A-Soo'. In contrast to the brilliant moths of successful geospatialism, they declare their intentions to enter into long lengths of full-fledged struggle with independent lines and perspectives. Attending all of the camp's so-called athletic rights and witnessing his songs become a place for harmony and purification, he released his first solo album in 1990.


Due to the lack of interest of the production company, the first album and the second album never reached fans. This album, which was later released as a combination of the first and second albums, included ‘That Window with Sunshine’ and ‘Sol Ah! Sol Ah is green, 'Happiness is not a disorder', 'Namdo that never sleeps', 'Who we are,' etc. He is a popular singer whose albums are engraved on fans' albums.


Here, he recorded his hits with “salt dolls” and “crickets,” demonstrating the value of the shout creation that soars in “freedom” and “confession,” and showed that he can gradually fight the absurdity of society in power of music. Thus, he began to reflect his philosophy in the lives of ordinary people, drawing music from the fence of the movement right into the world.


Although lyrical ballads such as 'I If' disturbed the mainstream and carved his name in the history of music, his true essence was the 'Why You Loved' digs deep into our bones in the fourth LP He's like a warrior, a 'fairly', and even aside from it all, the roaring fighters at the show made him the leader of the live, whether he meant it or not. Received critical acclaim for his 4th album, and not only for its popularity but also for its musicality, he won the 1997 Producers 'Association Singer Award and won a great victory from the one-way dance of the' 90s.


This point is still a great basis for trusting his music, and will show what is the peak of the music that has been agonizing and troubled in the future. Inspired by the success of his fourth album, he publishes Nostalgia, a memory of the university struggles of the '80s. Rather than demonstrations, the album is a collection of songs that were gathered together by two or three people. He shouted out the oral music of colleges, such as 'Let's Scream', and sang about the life and consciousness of a world that was never better than the past on a consistent theme.


In this album, he hailed “Man is more beautiful than flowers,” and has earned a reputation for deepening his love for humans with more insight than ever before. And in response to being loved by popular songs, he concludes his position by saying, “I may or may not be what you want.” Wonil, who boasts a unique world of music with Korean music in 1999 and won the Young Artist of the Year award, has since become the sixth LP, which has been won by folk and deep lyricism, and the ritual of Kim Nam-Joo, who is now known as the artist's identity. <Remember>, A Hymn to 386 Generations <Good Luck! > Etc., but bought the outside of the public compared to the previous works. However, this is not a matter of his musical mind, but rather his intention to capture the ever-changing public's taste.


So far, Ahn Chi-hwan is considered to be an alternative force that will survive the jungle-like business world and hear the truth. He is still a singer who believes that music can be the root of a little truth in the world. Of course, this achievement may be due to the tireless echo of all the music lovers who love his music. The live album released in 2002 contains a lot of tokens for each song. And again, the singer's life is alive."


On compilations you can find a track here:


추억의 신청곡 Best 40 2CD

CD2-12 광야에서 / In the wilderness

This song has a mellow, predictable nostalgic sound. Regretable.


--------------------------

CONCLUSION:


Although writing music independently, the music of Ahn Chi Hwan is in general to avoid by foreign collectors. It is possible that here and there some song still works fine musically. Mostly it does not.


bottom of page